Frans in Genk

Mathieu Deflem
Google Scholar | ResearchGate | ORCID

Dit is een kopie van een lezersbrief in Het Belang van Limburg, 12 juni 2009.
Ook beschikbaar online via de krant.

Te citeren als: Deflem, Mathieu. 2009. "Frans in Genk." Lezersbrief. Het Belang van Limburg, 12 juni 2009, p. 63.


Eerder deze week in het treinstation te Genk was ik graag behulpzaam toen een Franstalige medereizigster me voor assistentie vroeg omdat ze geen Nederlands kon spreken en de loketbediende haar niet leek te begrijpen.

Evenwel, toen ik de loketbediende in het Nederlands aansprak, zei deze me dat ze wel Frans verstond maar dat ze weigerde om de Franstalige klant te antwoorden omdat “hier enkel Vlaams” wordt gesproken.

Ik was natuurlijk meer dan verrast dat de loketbediende zich zo onprofessioneel en discriminerend gedroeg. Ik heb de Franstalige medereizigster dan ook verzekerd dat de meeste Vlamingen niet zo onbehulpzaam en onbeschoft zijn. Ik hoop echt dat ik hierin gelijk heb.

Als een in het buitenland wonende Belg, ken ik persoonlijk het belang van gastvijheid t.a.v. vreemdelingen en bezoekers, ook voor het land en het volk dat gastvrijheid verleent.


See other writings.